Les etapes infantil i juvenil són de vital importància per al desenvolupament normal del menor, per això, la detecció precoç d’algun possible problema del desenvolupament, d’un trastorn psicològic o de conducta, és crucial, ja que permet un tractament oportú, ajuda a prevenir la cronificació dels problemes actuals o l’aparició de problemes futurs. En resum, l’atenció psicològica primerenca permetrà que el menor tingui un millor tractament, augmentant així les seves opcions de recuperació.
Com saber si hem de demanar ajuda? Quan el problema es presenta de forma freqüent i té llarga durada en el temps. També si afecta altres àrees de la seva vida, com la social, personal i familiar. Si hi ha un diagnòstic previ, és essencial que el vostre fill/a pugui aprendre eines i estratègies per gestionar aquesta dificultat.
Per a que la teràpia infanto-juvenil tingui el millor resultat possible és molt important la col·laboració dels pares i del centre educatiu (psicòleg/psicopedagog escolar, tutor, etc.). Pel que fa a la família, la teràpia els dotarà de les eines necessàries per la gestió dels problemes del seu fill/a, mentre que la col·laboració del centre educatiu permetrà un treball coordinat, centrat en les necessitats i interès del menor.
La infància es un període en el que es dona la major part del creixement de l’esser humà. A nivell psicosocial, és durant aquest període que el menor inicia el seu desenvolupament social i emocional, adquirint les habilitats necessàries per a poder relacionar-se, jugar, comunicar-se, aprendre, experimentar emocions, etc. Alguns dels problemes que apareixen més sovint en aquesta etapa i en els que podem ajudar son:
L’adolescència és una etapa que implica múltiples canvis físics, emocionals i socials, i és, en definitiva, un període vital per al desenvolupament del menor. En aquesta etapa, els menors són altament vulnerables a desenvolupar trastorns mentals o patrons de conducta problemàtics. La OMS estima que entre el 10 i el 20% dels adolescents pateixen trastorns mentals, però en molts casos aquests no són diagnosticats ni tractats, generant problemes per a la a salut a llarg termini. Per tant, l’adolescència és una etapa en la que és summament important promoure el benestar psicològic a través d’una correcta educació emocional i un enfortiment de les habilitats comunicatives i de resolució de problemes.
Les problemàtiques específiques en l’adolescència que tractem al centre son les següents:
La primera visita és de contacte amb els pares per tal de poder parlar obertament del motiu de consulta i, a partir d’aquí, establir els objectius i el pla terapèutic. En la primera visita es realitza la recollida d’informació i es decideix si és necessari dur a terme una avaluació psicològica més profunda. Durant tot el procés es du a terme una coordinació amb l’escola en cas que sigui necessari.
L’objectiu del recolzament pedagògic es dotar d’eines o estratègies d’aprenentatge i treballar possibles dificultats que es donin en l’àmbit acadèmic. Podem ajudar quan hi ha:
Passos a seguir:
La primera entrevista es realitza amb els pares. En aquesta primera entrevista es fa una recollida d’informació. En cas que hi hagi informes previs, s’hauran de portar a aquesta sessió. Si és necessari, es por dur a terme una coordinació amb l’escola per obtenir més informació. En cas que es necessiti una avaluació psicopedagògica abans de començar amb la reeducació, aquesta serà efectuada pels professionals del centre.
Un cop s’han establert els objectius de tractament, es comença a treballar per assolir-los. Durant tot el procés s’avalua el progrés del menor.
En cas de dur a terme una avaluació:
L’objectiu d’una avaluació psicològica és valorar mitjançant tests estandarditzats les funcions cognitives i conductuals del nen/a o adolescent. En cas que es presenti una dificultat en un àrea en concret, l’avaluació ajudarà a poder fer una intervenció centrada en aquesta dificultat i a guiar l’escola amb les adaptacions curriculars necessàries. Un cop finalitzada aquesta avaluació es redactarà un informe amb els resultats i una orientació diagnòstica.
El professional localitzarà les àrees problema per tal de poder escollir els instruments de diagnòstic adients. Posteriorment, es procedirà a l’administració dels instruments seleccionats. L’avaluació dura entre 2 i 5 hores, preferiblement en horari de matí per tal que el nen/a o adolescent, estigui el més descansat possible. Si aquesta avaluació es fes a la tarda, el nen/a o adolescent, estaria cansat/da i això podria afectar al resultat de les proves.
El professional corregirà els tests i començarà la interpretació dels resultats. Per últim, es redactarà l’informe i es programarà una visita de retorn d'informació amb la família.
Si vols que el teu fill/a rebi una atenció especialitzada per a resoldre els seus problemes, demana cita a la nostra consulta a Barcelona, ja sigui trucant a quest telèfon o a través d'aquesta web. Per més informació, truca'ns o envia'ns un missatge i t'atendrem encantats.