Sens dubte, durant els darrers anys, s’ha produït un augment exponencial de l’ús de les xarxes socials (XXSS). Això ha generat nous reptes i incògnites, com ara les possibles implicacions que pot suposar en un futur aquest auge.
Les XXSS són pàgines web i/o aplicacions utilitzades com a mitjà de comunicació entre usuaris. Avui en dia, el 95% dels adolescents tenen accés a un smartphone, la qual cosa permet una accessibilitat immediata a les XXSS i, per tant, un augment del temps que els joves dediquen al seu ús.
Quan es pregunta als adolescents, s’observa que no existeix un consens clar sobre si els efectes d’aquest ús són positius o negatius. I és que, actualment, no existeix evidencia clara sobre els seus efectes en la salut mental.
Per una part, s’han trobat nombrosos beneficis, com el desenvolupament de les habilitats socials. Alguns joves poden tenir dificultats per a relacionar-se amb els altres i establir amistats, per la qual cosa les interaccions “virtuals” faciliten aquest procés. En aquest sentit, també poden contribuir a una major percepció de suport social, un factor clau per a la prevenció de problemes de salut mental. A més, les XXSS són una font a la qual els adolescents solen acudir a la recerca d’informació i consell sobre diferents aspectes de la seva vida. Per això, pot resultar una valuosa eina educativa.
Per altra part, les XXSS tenen associades una sèrie de conductes de risc, com proporcionar dades, vídeos i/o imatges a persones o entitats desconegudes, quedar amb usuaris d’identitat dubtosa i visualitzar continguts inadequats (freqüentment promoguts per a pàgines de gran influència).
Els estudis coincideixen que és necessari establir pautes educatives sobre un bon ús de les XXSS per a prevenir els efectes adversos i potenciar els beneficiosos. Tanmateix, quines són aquestes pautes?
En primer lloc, és important mantenir una comunicació oberta, clara i sincera amb els adolescents sobre les XXSS. Podem preguntar-los quines pàgines els interessen, quines són les que més utilitzen i per què, etc. Això ens ajudarà a obrir debat, plantejant reflexions com: “Quin missatge creus que emet?” o “Creus que influeix d’alguna forma?”.
En segon lloc, els joves han de conèixer els beneficis i els inconvenients de les XXSS i ser conscients que, si ho desitgen, poden comptar amb els adults per a qualsevol dubte, petició o informació.
En tercer i últim lloc, es poden crear unes normes d’ús de manera conjunta, posant èmfasi en els motius pels quals es construeixen. Per exemple, es pot plantejar posar un límit de temps d’ús amb la finalitat de prevenir la dependència.
Referències:
Anderson, M., & Jiang, J. Teens, social media & technology. Pew Research Center, 2018;31:1673-1689.
Akram, W., & Kumar, R. A study on positive and negative effects of social media on society. International Journal of Computer Sciences and Engineering, 2017;5(10):351-354.
Bernal-Bravo, C., y Angulo-Rasco, F. Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 2013;20(40):25-30. http://doi.org/10.3916/C40-2013-02-02
Charoensukmongkol, P. The impact of social media on social comparison and envy in teenagers: The moderating role of the parent comparing children and in-group competition among friends. Journal of Child and Family Studies, 2018;27(1): 69-79.
Fernández-Montalvo, J., Peñalva-Vélez, M. A., & Irazabal, I. Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 2015;22(44):113-121. http://doi.org/10.3916/C44-2015-12.
https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
Martínez Heredia, N., & González García, E. Posibles riesgos del uso de las redes sociales en adolescentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2017;13:006-010. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2120
Orben, A. Teenagers, screens and social media: a narrative review of reviews and key studies. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 2020;55:407–414.
Siddiqui, S., & Singh, T. Social media its impact with positive and negative aspects. International journal of computer applications technology and research, 2016;5(2):71-75.
Susannah R. Stern & Sarah Burke Odland, Constructing Dysfunction: News Coverage of Teenagers and Social Media, Mass Communication and Society, 2017;20(4):505-525, https://doi.org/10.1080/15205436.2016.1274765